Poznanie preferencji klientów dzięki badaniom marketingowym FMCG

Branża FMCG boryka się z wieloma wyzwaniami, zwłaszcza obecnie, gdy zmienia się sektor dóbr konsumpcyjnych. Zwiększa się bowiem nie tylko konkurencja, ale również wzrastają wymagania klientów, którzy coraz częściej gotowi są zapłacić więcej, aby zakupić produkt wyższej jakości. Aby sprawdzić preferencje grupy docelowej, warto przeprowadzać badania marketingowe FMCG. Na czym dokładnie one polegają i jakie są ich cele?

 

Strzał w dziesiątkę

Wiele firm branży FMCG buduje swoje strategie w oparciu o wzorce, które kierowały rynkiem kilka lat temu. Przedsiębiorstwa muszą mieć jednak świadomość, że podejście klientów zmienia się. W branży spożywczej coraz większą popularnością cieszą się obecnie choćby produkty wegańskie oraz wegetariańskie i klienci coraz chętniej wybierają produkty zdrowsze, o lepszym składzie.

Aby sprawdzić aktualne preferencje konsumentów i opracować artykuł, który idealnie trafi w potrzeby grupy docelowej, warto przeprowadzać badania marketingowe FMCG. Pozwalają one nie tylko skontrolować, jaki wizerunek ma marka, ale również czy produkt pod różnymi względami wpisuje się w potrzeby klientów i jak go ewentualnie zmienić.

 

Całościowe podejście do produktu

Opracowując nowy artykuł nie można pominąć żadnej kwestii. Znaczenie bowiem mają nie tylko konkretne cechy produktu, ale również wygląd opakowania i jego wielkość, czy również cena. Coraz większą rolę ma ponadto możliwość łatwego recyklingu opakowania, a także skład, który powinien być bezpieczny dla ludzi i środowiska.

Kryteria te mają jednak różne znaczenie dla różnych klientów, warto więc wcześniej sprawdzić, jak preferencje te wyglądają w praktyce. Właśnie w tym celu przeprowadza się badania marketingowe FMCG, które dają odpowiedzi na takie pytania i pozwalają opracować przemyślany produkt wpisujący się w potrzeby konsumentów.

 

Rebranding produktowy niezbędny od zaraz

Cykl życia produktu w ostatnich latach uległ skróceniu, dlatego też marki próbują co jakiś czas odświeżać swoje artykuły, głównie poprzez zmianę komunikatów marketingowych oraz stwarzanie nowych opakowań. Często jest to niezbędne, gdy firma notuje spadki sprzedaży zwłaszcza, gdy najbliżsi konkurenci rosną w tym samym czasie w siłę.

Tutaj również przydatne będzie badanie marketingowe FMCG, dzięki któremu można sprawdzić, jak klienci odbierają markę (również na tle rywali) oraz co im się w niej podoba, a co nie. Aby badanie było reprezentatywne i dawało wiarygodne wyniki, warto skierować je do większej grupy osób. Doskonale do tego celu sprawdza się technika CAWI, którą w większości tego typu analiz wykorzystuje również Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®.

Na podstawie takich informacji firma może dowiedzieć się, w których elementach jej wizerunek jest niespójny oraz dlaczego produkt nie spełnia oczekiwań klientów i dzięki temu przygotować kampanię rebrandingową.

Badania marketingowe FMCG to w przypadku dzisiejszych realiów rynkowych absolutna podstawa, by przedsiębiorstwo mogło budować efektywną kampanię długoterminową i krótkoterminową. Wszystko to w oparciu o rzetelne dane, a nie domysły niepoparte wiarygodnymi informacjami pozyskanymi od grupy docelowej.