Kiedy warto skorzystać z metody badawczej CATI?

CATI - Computer Assisted Telephone Interview to jedna z najczęściej wybieranych form ankietowania. W badaniach przeprowadzanych metodą CATI wywiad z osobą ankietowaną przeprowadzany jest przez telefon, podczas gdy ankietujący zadaje pytania,  a następnie zaznacza odpowiedzi w specjalnym skrypcie komputerowym. Respondent nie musi posiadać dostępu do Internetu, wystarczy jedynie telefon, a całą resztą zajmuje się ankietujący. Szybkość przeprowadzanych badań jest niezwykle ważna, gdyż może zaważyć na dalszym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa oraz może pomóc w uniknięciu pomyłek. Badania CATI pomagają w kreowaniu wizerunku firmy, czy strategii marketingowej, lecz nie tylko. Warto jednak zastanowić się, w jakich przypadkach powinno się korzystać z metody badawczej CATI?

 

Łatwy dostęp do trudno dostępnych grup

Korzystając z metody badawczej CATI możemy uzyskać dostęp do trudno dostępnych grup respondentów. Do takich osób możemy zaliczyć osoby starsze, które nie posiadają dostępu do Internetu. Wypełnienie przez taką grupę społeczeństwa ankiet online jest niemożliwe, jeśli nie mają własnego komputera z dostępem do danych sieci komórkowej lub WI-FI. Osoby na wysokich stanowiskach są także uwzględniane w kręgu osób z ograniczonym dostępem. Przyczyną jest duży natłok obowiązków, który nie zawsze pozwala pamiętać o bieżącym przeglądaniu skrzynki mailowej i wypełnianiu ankiet online. Takich osób nie znajdziemy w sieci, lecz znacznie częściej możemy skontaktować się z nimi telefonicznie.

 

Wiele informacji w krótkim czasie

Jeśli przeprowadzamy badania zwykle zależy nam na pozyskaniu wielu informacji w krótkim czasie, dlatego w takim przypadku warto skorzystać z metody badawczej CATI. Wywiady są wykonywane stosunkowo w krótkim czasie, a pytania dobierane są w sposób logiczny. Posiadanie kwestionariuszy w komputerze pozwala na sprawne zadawanie pytań, a także pomijanie pytań wykluczających się, co także pomaga zaoszczędzić czas respondentów.  Przeprowadzenie tego typu badania da wiele rzetelnych informacji, które na bieżąco można uporządkowywać w skryptach komputerowych. Nie trzeba czekać z analizą do zakończenia ankiety. Badania CATI niwelują pomyłki do minimum, co zwiększa jakość pozyskiwanych informacji do analizy.

 

Niskie koszta

Przeprowadzenie badań metodą CATI jest jedną z najtańszych form ankietyzacji dostępnych obecnie na rynku. Jedyną formą badań konkurującą ceną z sondażami telefonicznymi wspomaganymi programami komputerowymi mogą być ankiety online, lecz one nie zawsze pozwalają nam dotrzeć do trudno dostępnych grup respondentów. Na niskie koszta wpływa fakt, że cały proces przeprowadzania ankiety ma miejsce w biurze firmy przeprowadzającej ankietę i nie trzeba drukować kwestionariuszy. Co więcej, nakład środków pieniężnych do przeprowadzenia badania CATI jest niski ze względu na użycie programów komputerowych, które samoistnie opracowują pozyskiwane dane.

Wybierając metodę ankietowania warto zastanowić się nad naszymi oczekiwaniami. Metody badawcze CATI mają wiele atutów i warto rozważyć skorzystanie z nich. Warto zwrócić na nie uwagę przede wszystkim, gdy zależy nam na krótkim czasie przeprowadzenia ankiety. Ankiety telefoniczne dostarczają nam wielu rzetelnych informacji, które przekładają się na możliwość dokładnego zanalizowania badania. Warto zauważyć, że jest to jedna z najtańszych opcji, więc nie wymaga dużych nakładów finansowych.